Om akupunktur / Sökorsaker

Akupunktur är en av behandlingsformerna inom traditionell kinesisk medicin och har använts 4-5000 år i Kina. Det är en effektiv metod för sjukdomsbehandling och har under senare år fått ökad uppmärksamhet i takt med att västerländsk forskning börjat intressera sig för metoden.

En akupunktör som är utbildad inom traditionell kinesisk medicin, inriktning akupunktur uppnår ofta goda resultat vid många olika sjukdomstillstånd utan att orsaka biverkningar.

Hur fungerar då akupunktur?

Enligt västerländskt forskning så har det autonoma nervsystemet en stor betydelse, men forskningen har även påvisat att akupunkturen påverkar oss via olika hormoner som utsöndras vid behandling samt att vårat cirkulationssystem påverkas.
Alltså olika nivåer i det centrala nervsystemet samverkar troligen till akupunkturens läkande förmåga.

Vid akupunkturbehandling används tunna engångsnålar. Behandlingen börjar med att patienten får berätta om sina problem. Därefter väljs punkter ut och nålar placeras. Patienten får därefter ligga en stund med nålar. Efter behandlingen brukar man känna sig lugn och välmående.

Vad kan man behandla med akupunktur?

Här är några exempel på åkommor som kan behandlas med akupunktur:

• Idrottsskador
  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Nackspärr
  • Frozen shoulder
  • Tennisarmbåge
  • Ryggbesvär
  • Hälsporre
  • Allergier
  • Sömnbesvär
  • Klimakteriebesvär
  • Kolik hos spädbarn

Om just din åkomma ej står med kontakta gärna mig för konsultation och hjälp.

Övriga kategorier